با وام مسکن چند متر خانه می توان خرید؟

وام مسکن دیگر نمی‌تواند به طور مؤثری به متقاضیان در خانه‌دار شدن کمک کند و در بهترین حالت، تنها می‌تواند در پوشش هزینه‌های جانبی خرید یک خانه جدید به آنها یاری رساند. قدرت خرید وام مسکن انفرادی در تهران پس از کسر هزینه خرید اوراق، به کمتر از ۳.۵ متر مربع می‌رسد و زوجین نیز نمی‌توانند بیشتر از ۷ متر مربع آپارتمان تهیه کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اندیشه معاصر، در حال حاضر، وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) به‌عنوان یکی از بزرگ ‌ترین تسهیلات موجود برای خریداران مسکن شناخته می ‌شود و افرادی که قادر به بازپرداخت اقساط آن هستند، می ‌توانند به دریافت آن اقدام کنند.

مبلغ این وام به‌ صورت انفرادی در تهران ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ ها و شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر ۳۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۲۴۰ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین، زوجین می‌ توانند تا دو برابر این مبلغ را به ‌عنوان تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

یک نکته مهم این است که برای دریافت هر ۵۰۰ هزار تومان از این تسهیلات، لازم است یک برگه از اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) خریداری شود و قیمت هر برگه در حال حاضر ۱۱۰ هزار تومان است. بنابراین، برای هر ۵۰۰ هزار تومان وام، ۱۱۰ هزار تومان باید صرف خرید اوراق شود و در نتیجه، خالص تسهیلات دریافتی در تهران به ۳۱۲ میلیون تومان، در مراکز استان ‌ها به ۲۵۰ میلیون تومان و در سایر مناطق به ۱۸۷ میلیون تومان کاهش می ‌یابد.

چند ماه پیش، شورای عالی مسکن مصوبه ‌ای برای افزایش ۳۷.۵ درصدی مبلغ وام مسکن تصویب کرد که طبق آن، وام مسکن در تهران باید به ۵۵۰ میلیون تومان برسد؛ اما این مصوبه هنوز اجرایی نشده و سرنوشت آن مشخص نیست.

محاسبات اقساط وام مسکن

یک متقاضی در تهران برای دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی نیاز به خرید ۸۰۰ برگه اوراق تسه دارد که هزینه آن حدود ۸۸ میلیون تومان است. در نتیجه، خالص وام دریافتی این متقاضی ۳۱۲ میلیون تومان خواهد بود که باید در یک دوره ۱۲ ساله (۱۴۴ قسط) با اقساط ماهیانه ۸ میلیون و ۵۵ هزار تومان بازپرداخت کند.

زوج‌ های ساکن تهران که برای دریافت وام ۸۰۰ میلیون تومانی اقدام می ‌کنند، باید ۱۶۰۰ برگه اوراق خریداری کنند که هزینه آن به ۱۷۶ میلیون تومان می‌ رسد. خالص وام دریافتی آنها ۶۲۴ میلیون تومان خواهد بود که باید در ۱۴۴ قسط ماهیانه ۱۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان بازپرداخت کنند.

نرخ سود وام مسکن

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، وام خرید مسکن با نرخ سود ۲۲.۵ درصد به متقاضیان اعطا می ‌شود. اما با توجه به هزینه خرید اوراق، نرخ سود مؤثر این تسهیلات به ۳۰.۱ درصد می ‌رسد. با توجه به تورم موجود در اقتصاد ایران و افزایش قیمت مسکن در بلندمدت، دریافت این تسهیلات حتی با این نرخ سود صرفه اقتصادی دارد. یکی از دلایل عدم همکاری بانک ‌ها در اعطای این تسهیلات بلندمدت نیز این است که اقساط وام پس از چند سال عملاً ارزش خود را از دست می ‌دهند.

مزایا و معایب وام جعاله

علاوه بر وام خرید مسکن، وام جعاله نیز وجود دارد که مبلغ آن ۱۶۰ میلیون تومان است و دریافت آن نیز نیاز به خرید اوراق دارد. این وام با نرخ سود ۲۲.۵ درصد و بازپرداخت ۵ ساله اعطا می‌ شود و متقاضیان باید ماهانه ۴ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان قسط پرداخت کنند.

مدت زمان ۵ ساله این وام ممکن است فشار اقساط ماهانه را افزایش دهد، اما برای کسانی که مشکلی در پرداخت اقساط ندارند، دریافت وام جعاله می‌ تواند به جبران هزینه ‌های خرید اوراق کمک کند و قدرت خرید متقاضی را تا حدی افزایش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *