درخواست افزایش ۲۵ درصدی سبد معیشت کارگران

تورم خوراکی به افزایش قیمت کالاها و خدمات مرتبط با مواد غذایی اشاره دارد و یکی از چالش‌های اقتصادی اساسی در جوامع مختلف محسوب می‌شود. بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور به اشتباه بودن روش محاسبه سبد معیشت اشاره کرده و تأکید کرده است که در صورت اصلاح این روش، سبد معیشت می‌تواند حداقل ۲۵ درصد بیشتر از رقمی باشد که در جلسات شورای عالی کار مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی که دستمزد کارگران هر سال در شورای عالی کار تعیین می‌شود، قوانین موجود تنها یک بار در سال به تعیین دستمزد اشاره دارند و در عوض، سایر هزینه‌ها چندین بار در سال افزایش می‌یابند. برخی از کارشناسان معتقدند که لازم است روش محاسبه دستمزد و هزینه سبد معیشت مورد بازنگری قرار گیرد؛ در غیر این صورت، ادامه تعیین دستمزد به شکل فعلی باعث عقب‌ماندگی مزدی کارگران خواهد شد.

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور، می‌گوید که بر اساس آمارهای بانک مرکزی، خانوار ایرانی در گذشته ۴۰ درصد از دستمزد خود را به خوراکی‌ها اختصاص می‌داد، اما این رقم اکنون به ۲۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش سهم به این معناست که خانوارها نسبت به سال‌های گذشته درصد کمتری از درآمد خود را صرف تأمین اقلام غذایی کرده‌اند.

این تغییر نه تنها ناشی از افزایش قیمت‌ها، بلکه به واقعی نبودن دستمزد سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ نیز مرتبط است.

کلام آخر

تورم خوراکی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که هزینه‌های تولید، توزیع و فروش مواد غذایی به دلایل مختلفی مانند افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل یا تغییرات اقلیمی افزایش یابد. دولت‌ها در ابتدای هر سال حداقل دستمزد را تعیین می‌کنند تا به بهبود شرایط معیشتی خانوارها کمک کنند، اما با وجود ثبات این مبلغ، تورم به‌طور مداوم افزایش می‌یابد و این موضوع موجب کاهش قدرت خرید خانوارها می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *