ارمنستان، دروازه ورود ایران به اوراسیا

ارمنستان به عنوان یکی از معدود مسیرهای ارتباطی ایران با اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، پتانسیل تبدیل شدن به دروازه‌ ای برای توسعه تجارت ایران در منطقه را دارد. در روزهای اخیر، در نشست تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مسئولان دولتی و بخش خصوصی بر اهمیت تقویت روابط تجاری با ارمنستان تاکید کردند و هدف‌ گذاری برای رسیدن به حجم تجارتی معادل ۳ میلیارد دلار بین دو کشور انجام شد.

طبق گزارشی از معاونت بررسی ‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با عنوان «ارمنستان؛ بازیگر نوظهور در مسیر تحولات تجاری»، ارمنستان به عنوان یک بازیگر جدید در تحولات تجاری منطقه معرفی شده است. این گزارش به بررسی وضعیت تجارت ارمنستان با جهان و تعاملات تجاری ایران و ارمنستان پرداخته و به فرصت‌ های موجود در بازار ارمنستان برای ایران اشاره دارد.

حجم تجارت بین ایران و ارمنستان از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ نوساناتی داشته است. در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حجم تجارت حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار بود و ایران تراز تجاری مثبتی داشت. اوج تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۱۷ با ارزشی نزدیک به ۲۳۲ میلیون دلار رخ داد، اما به دلیل تحریم ‌ها، شیوع کووید ۱۹ و مشکلات اقتصادی، حجم تجارت در سال ‌های بعد کاهش یافت. با این حال، پس از جنگ قره ‌باغ و به خصوص از سال ۲۰۲۰، تجارت دو کشور به سرعت افزایش یافت و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۷۰ میلیون دلار رسید. صادرات ایران به ارمنستان در این سال قابل توجه بود، اما واردات از ارمنستان همچنان در سطح پایینی قرار داشت.

ایران چه کالاهایی به ارمنستان صادر می‌کند؟

ایران عمدتاً «چدن، آهن و فولاد» با ارزش ۸۹.۱ میلیون دلار، «سوخت‌ های معدنی و روغن ‌های معدنی» به ارزش ۵۳.۳ میلیون دلار و «مواد پلاستیکی» به ارزش ۳۷.۴ میلیون دلار به ارمنستان صادر می ‌کند. همچنین، «شیر و محصولات لبنی» نیز از دیگر کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان هستند. در مقابل، ایران از ارمنستان «راکتورهای هسته‌ای و ماشین ‌آلات مکانیکی» و «آلات اپتیکی و عکاسی» وارد می ‌کند.

بر اساس داده‌ های ITC، ایران پتانسیل بالایی در صادرات محصولاتی مانند میله ‌های آهنی یا فولادی، پسته و پلی‌اتیلن به ارمنستان دارد و ارمنستان نیز نیاز قابل توجهی به این محصولات دارد. اما همچنان موانعی مانند نبود سیستم پستی بین دو کشور و هزینه ‌های بالای فرودگاهی در ارمنستان بر سر راه تجارت وجود دارد.

در راستای تقویت روابط تجاری، هیأت اتاق بازرگانی تهران تفاهم‌ نامه‌ای با اتاق بازرگانی ارمنستان برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک امضا کرده است. با این اقدام، انتظار می‌ رود که زمینه ‌های بیشتری برای همکاری‌ های صنعتی و تجاری بین ایران و ارمنستان فراهم شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *