مزیت صندوق های طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا

صندوق های طلا چه مزایایی نسبت به خرید فیزیکی طلا دارند؟

سوال پیش می آید که مزیت صندوق های طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا چه می باشد؟ می توان گفت اولین مزیت صندوق های طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا به صورت سنتی، امنیت معاملات می باشد. هم چنین کلاهبرداری یکی از خطراتی است که در بازارهای فیزیکی دیده می شود و گزارش های زیادی در این زمینه مشاهده شده است.

بنابراین از استرس های اصلی که در بازارهای فیزیکی طلا به چشم می خورد ریسک در امنیت می باشد. در حالی که در صندوق های طلا چنین ریسک هایی وجود ندارد، زیرا این صندوق ها دارایی خود را به گواهی سپرده سکه طلا و یا گواهی سپرده شمش طلا که زیر نظر بورس قرار دارند اختصاص داده و بورس امنیت و اصالت ها را تایید کرده است.

سهولت در معاملات یکی دیگر از مزایای استفاده از صندوق های طلا می باشد. مشتریان خرد که در بازار فیزیکی معاملات انجام می دهند، علاوه بر ریسک جابجایی هنگام خرید و فروش باید هزینه کارمزد را نیز پرداخت کنند. در صورتی که صندوق های طلا این چنین نیستند و تنها باید سامانه کارگزاری را در زمان اعلام شده باز کرده و معاملات خود را انجام داد. در نتیجه سهولت در انجام معاملات صندوق های طلا یکی دیگر از مزیت های آن شمرده می شود.

علاوه بر سهولت معاملات، موضوعی تحت عنوان نقد شوندگی و وجود بازارگردان برای صندوق های طلا وجود دارد. اگر بخواهیم در بازار سنتی طلا سرمایه گذاری کنیم، تنها با یک یا دو طلافروش می توان ارتباط مستقیم داشت که آن ها هم نقدینگی محدودی خواهند داشت. همین موضوع باعث می شود که ریسک معاملات تا حد بالایی افزایش پیدا کند اما در بازار صندوق های طلا با توجه به این که با بازار بزرگی در سطح کشور در حال کار کردن هستیم که در آن در حال مشارکت هستیم می توان گفت این سطح از ریسک وجود ندارد. کما این که بازارهای صندوق طلا یک رکن اصلی دارند که با توجه به شرایط بازار نرخ طلا را اعلام می کنند. در صندوق های طلا نرخ خرید و فروش فاصله چندانی با یکدیگر ندارند و برای افرادی که تصمیم بر نوسان گیری از بازار یا سرمایه گذاری در آن دارند مناسب قلمداد می شود.

در گذشته پرتفوی صندوق های طلا تنوع چندانی نداشتند و تنها محدود به سرمایه گذاری سکه طلا می شد. اما در سال ۱۴۰۱ با راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا، پرتفوی صندوق طلا هم دچار تغییرات شده و امکان تنوع در آن افزوده شد. باید گفت که سکه طلا دارای حباب است اما شمش طلا بدون حباب است و می تواند جایگزین طلای آب شده باشد. در نتیجه علاوه بر سهولت معاملات، تنوع پرتفوی صندوق های طلا یکی دیگر از ویژگی های صندوق های طلا شمرده می شود.

از این رو مدیریت حرفه ای صندوق ها در دوران رکود یا التهابات بازار باعث می شود سرمایه گذاران از نوسانات بازار کمتر لطمه ببینند و در نتیجه بازدهی بالاتری کسب کنند.

با توجه به آمارها می توان دریافت که صندوق های طلا جایگاه مناسبی بین سرمایه گذاران پیدا کرده اند و مردم استقبال خوبی از آن ها کرده اند.

معاملات صندوق های طلا شامل معاف از مالیات هستند. همین امر سبب شده علاوه بر مزیتش جذابیت آن را دوچندان کرده باشد. علاوه بر این اگر بخواهیم بر روی کارمزد این بازار صحبت کنیم، بر خلاف کارمزدهای بالا در بازارهای فیزیکی در صندوق های طلا تنها ۰.۲۴ کارمزد تعلق می گیرد. همین کارمزد پایین، معاملات را برای افراد سرمایه گذار شیرین و جذاب می کند.

یکی از موارد دیگری که قصد پرداختن به آن را داریم، سرمایه اولیه برای مشارکت در این بازار است. برای حضور در بازارهای فیزیکی و سنتی ملزم هستید تا کف سرمایه اولیه ای در نظر بگیرید. اما در صندوق های سرمایه گذاری طلا تنها با کمترین مقدار می توانید وارد شوید و با سرمایه های خرد فعالیت خود را شروع کنید.

اما در نهایت با توجه به بررسی ها، باید ساعات معاملات صندوق های طلا افزایش پیدا کند و هم چون بازارهای فیزیکی، ساعات کاری با شرایط بهتری برای صندوق های طلا رقم بزنند. هم چنین باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی سرمایه گذاری در صندوق های طلا به شکلی قوی تر انجام شود تا با گسترش استفاده از این بازارها حجم معاملات در سطح وسیعی افزایش پیدا کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *