افزایش صادرات ایران به ترکمنستان

رشد ۳۵ درصدی تجارت صنایع غذایی ایران و ترکمنستان

طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، اکبر گداری اعلام کرده است که بازار ترکمنستان آماده جذب محصولات ایرانی می باشد. هم چنین وی افزود یکی از اهداف دولت سیزدهم کاهش تحریم ها و افزایش صادرات با توسعه تجارت با همسایگان از طریق دیپلماسی اقتصادی می باشد. با توجه به رایزنی های بین ایران و ترکمنستان سرانجام این هدف محقق شده و بازار این کشور به یکی از بازارهای هدف صادراتی ما تبدیل شد.

وی اعلام کرد علیرغم این که میزان مبلغ تجارت بین ایران و ترکمنستان در سال ۱۳۹۳ از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد اما از اوایل دهه ۹۰ به این طرف به دلایل مختلفی روند میزان تجارت ایران و ترکمنستان کاهشی شد. اما در سال های اخیر با بهبود روابط سیاسی باعث رشد تجارت بین این دو کشور شد و در اوایل سال ۱۴۰۲ عدد تجارت با این کشور حدود ۴۴۶ میلیون دلار رسید. ۱۸۶ میلیون دلار در حوزه صنعت، ۱۵۶ میلیون دلار در حوزه معدن و صنایع معدنی و ۷۴ میلیون دلار در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی و ۲۷ میلیون دلار محصولات پتروشیمی و محصولات با پایه نفتی و ۲میلیون دلار فرش بوده است.

با توجه به گفته گداری، اخذ ویزا برای تجار ایرانی امری بسیار سخت است اما با حضور در نمایشگاه ها روند ورود به این بازار تسهیل خواهد شد. بنابراین در شهریور ماه سال جاری نمایشگاهی با محوریت صنایع غذایی در این کشور اجرا خواهیم کرد.

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه در خصوص سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده است که تجارت بین ایران و ترکمنستان در بخش غذایی رشد چشمگیری کرده است. تجارت صنایع غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۳۹ میلیون دلار بوده است و این عدد در سال ۱۴۰۲ با رشد ۳۵ درصدی به ۷۴ میلیون دلار رسیده است.

در ادامه این مسئول افزود که در دو ماه اول سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۷۰ میلیون دلار به ترکمنستان صادرات داشته ایم. ۱۲ میلیون دلار از این مبلغ در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده است. با توجه به این آمار نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی در این زمینه داشته ایم. میوه تازه، صیفی جات، رب گوجه فرنگی و برخی محصولات دیگر صادرات عمده به کشور ترکمنستان می باشد اما باید گفت که این کشور ظرفیت صادرات لبنیات و انواع محصولات پروتئینی تولید ایران را دارد.

گداری به برنامه های پیش رو اشاره کرد و قرار است جهت تصاحب سهم بیشتر از بازار ترکمنستان ۱۷ تیر همایشی با محوریت معرفی نمایشگاه اگرفود ترکمنستان در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار خواهد شود. در این همایش سعی خواهیم کرد که این نمایشگاه را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

وی در ادامه گفت: ایران در صنایع غذایی توانمندی های بی شماری دارد و شرکت ها باید بدون هیچ تردیدی در این همایش شرکت کنند تا بتوانند قراردادهای خوبی با طرف های تجاری این کشور منعقد کنند. توسعه صادرات به ترکمنستان نتیجه این گردهمایی خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *